Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.


OK
Polityka Cookies

BOLIKOLANO.PL

Przygotuj się do sezonu narciarskiego i szusuj na stokach zdrowo!

  • A

  • A

  • A

Przygotuj się do sezonu narciarskiego i szusuj na stokach zdrowo!

Narciarstwo zjazdowe jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się form rekreacji sportowej. Co piąta osoba deklaruje umiejętność jazdy na nartach. Niestety, wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważne jest wcześniejsze przygotowanie do sezonu narciarskiego.

Największe zagrożenia występują, gdy w ostatnim półroczu nasza aktywność została ograniczona do minimum, w wyniku siedzenia za biurkiem, przed telewizorem, w samochodzie. Mięśnie i stawy są nieprzyzwyczajone do wysiłku i znoszenia obciążeń. Organizm redukuje wówczas gotowość do podejmowania pracy fizycznej. Zbyt niski poziom przygotowania fizycznego do jazdy czyni ją nie tylko mniej przyjemną i nieefektywną (szybciej męczą się nasze mięśnie, pojawiają się bóle związane z tzw. zakwaszeniem), ale również niebezpieczną dla zdrowia. Wraz z popularyzacją narciarstwa obserwuje się zwiększenie liczby doznawanych urazów oraz statystyczne różnice w zakresie ich rodzaju. W latach 60. większość urazów stanowiły kontuzje stopy, stawów skokowych i podudzi. Obecnie obserwujemy zmienną sytuację. Największa liczba obrażeń w narciarstwie zjazdowym dotyczy stawów kolanowych. Czynnikiem odpowiadającym za taki stan rzeczy jest m.in. zmiana w konstrukcji butów narciarskich. Ich budowa chroni głównie staw skokowy i przenosi obciążenia i siły na górne partie podudzia i staw kolanowy. Statystycznie 35% urazów stanowią złamania, 45% uszkodzenia części miękkich (więzadeł, mięśni). Pozostałe to rany i otarcia.

Przygotowania do sezonu narciarskiego należy rozpocząć przynajmniej na 4–6 tygodni przed wyjazdem. Prawidłowy program treningowy powinien kształtować siłę, szybkość, wytrzymałość i gibkość. Siła mięśniowa zapewnia możliwość przeciwdziałania obciążeniom pojawiającym się podczas jazdy. Istotne jest, aby siła mięśni budowana była w warunkach zbliżonych do tych, które spotykamy podczas zjazdu na stoku, czyli dynamiczna i szybka zmiana podłoża, imitacja skrętów na niestabilnym podłożu oraz nieustanne balansowanie na granicy równowagi. Dzięki ćwiczeniom, do których wykorzystuje się np. piłki, poprawia się umiejętność utrzymywania równowagi i wyrabia tzw. czucie głębokie. W ten sposób ryzyko kontuzji stawów kolanowych zostaje zminimalizowane, a mięśnie szybciej reagują na zwiększone rozciągnięcia ścięgien. Bardzo ważne jest też budowanie tzw. pozycji zjazdowej. Jest to punkt wyjścia dla wprowadzania funkcjonalnej pracy nad siłą, stabilizacją i koordynacją ruchu. Prawidłowe ustawienie ciała i utrzymanie skorygowanej pozycji przez kilka sekund jest kluczowe dla efektywnego treningu i profilaktyki urazów. Trening powinien mieć charakter długotrwały, z czasem należy zwiększać liczbę powtórzeń i obciążenie. Należy zwrócić szczególną uwagę na dokładność i poprawność wykonywanych ćwiczeń.

Co zrobić, jeśli problemy z kolanami pojawiały się podczas jazdy na nartach w poprzednim sezonie? Na pewno warto dużo wcześniej (ok. 3 miesiące) rozpocząć przygotowanie do wyjazdu. Jeśli podczas ćwiczeń będą występować bóle warto, skonsultować się z ortopedą lub fizjoterapeutą. Być może będzie wskazana diagnostyka, terapia i dobranie odpowiedniego indywidualnego programu treningowego. Wtedy możemy znaleźć przyczynę powstania dolegliwości i odpowiednio pokierować dalsze działania lecznicze. (Dowiedz się więcej o podobnym przypadku » link do artykułu 9.02 Szybki powrót do treningów) Na stoku trzeba zachowywać się rozsądnie i odpowiednio dozować czas i intensywność wysiłku. Jeśli już pierwszego dnia przeciążymy kolana zbyt intensywną jazdą, mogą pojawić się bóle przeciążeniowe oraz zakwasy mięśniowe. Zwiększa to ryzyko urazu i ogranicza efektywną jazdę.

Kamila Sekula - mgr fizjoterapii

PIŚMIENNICTWO

Chojnacki K., Kusion Ł., Analiza obrażeń narciarskich u czołowych polskich alpejczyków (1987–2000), Sport Wyczynowy 2001, nr 9–10, s. 441–442.

Rosiński S., Rosiński M., Przygotowanie motoryczne do sezonu narciarskiego, Praktyczna fizjoterapia i rehabilitacja, nr 34.

PL.HYL.15.01.13

Rozwiąż problemy ze stawami

Gdy ból ogranicza ruch, świat dla człowieka traci barwy i staje się szary. Cierpi nie tylko fizycznie, ale również psychicznie. Czy wiesz, że problemy z bolącymi stawami można rozwiązać leczeniem odpowiednimi preparatami?

CZYTAJ WIĘCEJ

Co wywołuje ból

Zobacz jakie zmiany zachodzą w stawie kolanowym w związku z chorobą zwyrodnieniową.

CZYTAJ WIĘCEJ

Zwyrodnienia stawów

Obejrzyj wypowiedź eksperta.

CZYTAJ WIĘCEJ