Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.


OK
Polityka Cookies

BOLIKOLANO.PL

Niezbędnik sportowca

  • A

  • A

  • A

Niezbędnik sportowca

Każdy człowiek może odnieść kontuzję i odczuwać ból stawów, ale sportowcy są na to narażeni szczególnie. Warto stosować opaski stabilizujące, rollery, zimne okłady. W zapobieganiu i leczeniu dolegliwości bólowych pomocny jest także kinesiotaping.

Opaska stabilizująca

Opaski elastyczne są powszechnie stosowane w profilaktyce i dysfunkcjach stawu kolanowego. Opaska powoduje kompresję w okolicy stawu i dzięki temu kolano wydaje się być bardziej stabilne. Najczęściej dobre opaski wykonane są z neoprenu i podczas ich stosowania nie dochodzi do ograniczeń ruchu w stawie. Opaska stanowi dobry materiał izolacyjny. Podczas wysiłku utrzymuje podwyższoną temperaturę w uciskanej okolicy ciała i łagodzi ból. Podczas treningów, zwłaszcza na nierównym podłożu, staw kolanowy jest narażony na gwałtowne ruchy przekraczające granice fizjologicznej ruchomości. Jest to ryzyko powstania urazów, kontuzji i przeciążeń. Każda, nawet niewielka dodatkowa stabilizacja będzie w tym wypadku korzystna. Opaska pomoże zatem pozbyć się dyskomfortu utrudniającego skupienie na treningu.

Trzeba jednak pamiętać, że używanie opaski nie zastąpi odpowiedniej, solidnej rozgrzewki. Jest ona najważniejsza w zapobieganiu kontuzjom i przeciążeniom. Jeśli od dłuższego czasu występuje ból w kolanie, warto przed rozpoczęciem aktywności fizycznej skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Roller

W treningu i rehabilitacji coraz więcej osób korzysta z rollera. Jest to krótki wałek wykonany ze sztywnej i wytrzymałej pianki, służy do samodzielnego rozluźniania powięzi. Jego zastosowanie może dawać efekt porównywalny z masażem. Nadmiernie napięta powięź traci elastyczność, może ograniczać swoją ruchomość względem mięśnia i może być przyczyną dolegliwości bólowych. Z czasem może przyczyniać się do ograniczeń w stawie, osłabienia siły mięśniowej i uczucia sztywności. Takie objawy mogą powstać w wyniku złej postawy, przeciążeń, kontuzji czy mikrourazów. Masaż powięziowy wykorzystujemy zarówno po treningu, jak i w czasie przygotowania do wysiłku fizycznego. Regularne wykonywanie autorozluźniania przynosi szereg pozytywnych efektów: wzrost gibkości i mobilności układu mięśniowego, zwiększenie przepływu krwi, szybsze odprowadzanie szkodliwych metabolitów i lepsze odżywianie tkanek. Poprzez zachowanie prawidłowego napięcia mięśniowego może zapobiegać bólom mięśniowym i kontuzjom. Zapewnia szybszą regenerację mięśni po wysiłku.

Kinesiotaping

Kinesiotaping ze względu na swoją praktyczność i skuteczność został rozpowszechniony na całym świecie, zarówno w sporcie, jak i w rehabilitacji. Stosowany jest w zapobieganiu i leczeniu dolegliwości bólowych, w stanach przeciążeniowych tkanek miękkich, obrzękach pourazowych. Działanie kinesiotapingu opiera się na uregulowaniu napięcia mięśniowego w miejscu aplikacji taśmy. Wpływa to na zwiększenie zakresu ruchomości, usprawnienie krążenia krwi i chłonki, poprawę funkcji grup mięśniowych nadmiernie rozciągniętych. Taśmy zbliżone są elastycznością do ludzkiej skóry i zachowują swoje właściwości przez 3–5 dni. Są odporne na działanie wody, umożliwiają przepływ powietrza i nie ograniczają ruchu, co jest dużą zaletą zwłaszcza w sporcie.

Zimne okłady

W ostrych stanach bólowych warto zastosować zimne kompresy. Zimno powoduje łagodzenie ostrego stanu zapalnego, zmniejsza wtórne uszkodzenia, prowadzi do obkurczania naczyń krwionośnych, działa przeciwobrzękowo. Pozwala na szybszą regenerację, rozluźnienie mięśni i zmniejszenie bólu przy urazach i przeciążeniach.

Najprostszym dostępnym środkiem są woreczki wypełnione specjalnym żelem, które można schłodzić w zamrażarce. Woreczki przykłada się do bolesnej okolicy, ale nie bezpośrednio na skórę, można dodatkowo zabezpieczyć je bandażem elastycznym.

W fazie ostrego bólu należy stosować okłady kilka razy dziennie. Jeśli nie ma dostępu do gotowych okładów, można wykorzystać mrożonki lub lód zawinięty w chusteczkę. Dobrym rozwiązaniem jest również masaż lodem. Jest on doskonałym bodźcem w procesie rozluźnienia i regeneracji mięśni po wysiłku.

Kamila Sekula – mgr fizjoterapii

PL.HYL.15.01.13

Rozwiąż problemy ze stawami

Gdy ból ogranicza ruch, świat dla człowieka traci barwy i staje się szary. Cierpi nie tylko fizycznie, ale również psychicznie. Czy wiesz, że problemy z bolącymi stawami można rozwiązać leczeniem odpowiednimi preparatami?

CZYTAJ WIĘCEJ

Co wywołuje ból

Zobacz jakie zmiany zachodzą w stawie kolanowym w związku z chorobą zwyrodnieniową.

CZYTAJ WIĘCEJ

Zwyrodnienia stawów

Obejrzyj wypowiedź eksperta.

CZYTAJ WIĘCEJ