Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.


OK
Polityka Cookies

BOLIKOLANO.PL

Nie rezygnuj z ruchu – zadbaj o stawy kolanowe!

  • A

  • A

  • A

Nie rezygnuj z ruchu – zadbaj o stawy kolanowe!

Kiedy pojawia się ból, zniechęcasz się do jakiejkolwiek aktywności. Poznaj przyczyny zaburzeń biomechanicznych i dowiedz się, jak uprawiać sport w takim przypadku.

„Zespół bólu przedniego przedziału stawu kolanowego”, czyli ból kolana bez widocznych zmian strukturalnych, to jednostka chorobowa, którą stwierdza lekarz po uprzednim wykluczeniu zaburzeń więzadłowych, uszkodzeń chrząstki w stopniu czwartym, złamań, jałowych martwic, etc. Wyniki są jednoznaczne, problem bólowy nie wynika z uszkodzenia chrząstki, tylko z zaburzeń biomechanicznych obciążanych kończyn.

Przyczyn zaburzeń jest wiele: zbyt słaby mięsień czworogłowy uda, zaburzenie kontroli biodra, zaburzenie kontroli stopy, brak siły ekscentrycznej uda, zaburzenie timingu mięśniowego, napięty naprężacz powięzi szerokiej, boczne przyparcie rzepki, słaby mięsień pośladkowy.

Zbyt słaby mięsień czworogłowy najczęściej objawia się bólem pod rzepką. Jego zadaniem jest prostowanie kolana podczas współdziałania wszystkich głów. Pacjenci często skarżą się na bóle kolan przy wchodzeniu po schodach, co ma podłoże w zbyt małej sile mięśnia czworogłowego w stosunku do masy ciała pacjenta. Z kolei przy schodzeniu ze schodów korzystamy z siły ekscentrycznej mięśnia czworogłowego, czyli kontrolowanego rozciągania się mięśnia podczas jego pracy, kiedy tego elementu brakuje – również mogą pojawiać się bóle kolan.

Stabilny staw skokowy jest podparciem dla całej kończyny – kiedy mamy do czynienia ze stopą, w której opada łuk stopy, zmienia się wtedy biomechaniczne ułożenie całej kończyny. Często można to zaobserwować u pacjentów również z płaskostopiem, którym na skutek zmiany podparcia podczas wykonywania prostych czynności ruchowych, kolano ucieka do koślawości, co sprzyja złemu rozkładaniu sił w stawie kolanowym.

Słaba kontrola biodra jest jedną z przyczyn koślawienia się kolan, słaby mięsień pośladkowy powoduje uciekanie kolana do środka. Najłatwiej jest to sprawdzić w prostym teście sit-to-stand, czyli teście wstawania z krzesła. Kiedy biodro nie jest wystarczająco stabilne, pacjent nie jest w stanie wstać w taki sposób, aby kolana znajdowały się w jednej linii nad stopami. Razem z brakiem stabilności biodra często idzie napięcie naprężacza powięzi szerokiej, który napina się kompensacyjnie razem z mięśniem dwugłowym uda. Napięcie mięśni po bocznej stronie uda prowadzi do napinania troczków w stawie kolanowym, które powodują ściąganie rzepki z centralnego położenia do boku. Rzepka w zdrowym i prawidłowo obciążanym kolanie pracuje centralnie, z kolei kiedy zaczynają się jakieś problemy z biomechaniką – może dochodzić do jej przypierania z którejś ze stron. Najczęściej jest to boczne przyparcie, spowodowane napięciem mięśni po bocznej stronie uda.

Kolano jest stawem „zawiasowym”, główną funkcją jest zginanie się i prostowanie w jednej osi. Jego działanie najłatwiej zademonstrować na przykładzie zawiasu w drzwiach. Zawias z równomiernie rozłożonym obciążeniem pracuje prawidłowo i umożliwia swobodne otwieranie i zamykanie drzwi. Jeśli drzwi będą obciążone nierównomiernie, zawias zacznie działać nieprawidłowo – będzie się psuł i skrzypiał, a drzwi mogą się nie domykać. Analogiczne zjawiska związane są z funkcjonowaniem kolana, które nie jest równo obciążane - ustawia się na zewnątrz lub ku środkowi (kolano koślawe, kolano szpotawe), wskutek czego jest przeciążane.

Skoro bóle kolana nie muszą być związane z zaburzeniami strukturalnymi i mogą być spowodowane zaburzeniami mechaniki kolana, aby uprawiać sport o dowolnej intensywności, należy zadbać o prawidłową biomechanikę ruchu, ćwiczenia ogólnorozwojowe, prawidłowe obciążanie, odpowiednią siłę mięśniową i ustawienie stawów podczas aktywności ruchowej. Wtedy ból, który pojawia się podczas uprawiania sportu czy życia codziennego, powinien ustąpić, zwiększając komfort funkcjonowania. Nie zawsze konieczna jest rezygnacja ze sportu, ale nie należy go uprawiać bez odpowiedniego przygotowania.

Agata Madaj – mgr fizjoterapii

PIŚMIENNICTWO

Bloomer B.A., Durall C.J.: Does the Addition of Hip Strengthening to a Knee-focused Exercise Program Improve Outcomes in Patients With Patellofemoral Pain Syndrome? Sport Rehabil. 2014 Oct 29.

Dixit S., DiFiori J.P., Burton M., Mines B.: Am Fam Physician. 2007 Jan 15; 75(2): 194–202.

Dolak K.L., Silkman C., Medina McKeon J., Hosey R.G., Latterman C., Uhl T.L., J Orthop Sports Phys Ther. 2011 Aug; 41(8): 560–570. doi: 10.2519/jospt.2011.3499. Epub 2011 Jun 7.

Hip strengthening prior to functional exercises reduces pain sooner than quadriceps strengthening in females with patellofemoral pain syndrome: a randomized clinical trial.

[Patellofemoral pain syndrome: understand better in order to treat better].

Rathleff M.S., Roos E.M., Olesen J.L., Rasmussen S.: Exercise during school hours when added to patient education improves outcome for 2 years in adolescent patellofemoral pain: a cluster randomised trial. Br J Sports Med. 2014 Nov 11.

Rev Med Suisse. 2014 Jul 16; 10(437): 1451–1456.

Saubade M., Martin R., Becker A., Gremion G.: Management of patellofemoral pain syndrome.

PL.HYL.15.01.13

Rozwiąż problemy ze stawami

Gdy ból ogranicza ruch, świat dla człowieka traci barwy i staje się szary. Cierpi nie tylko fizycznie, ale również psychicznie. Czy wiesz, że problemy z bolącymi stawami można rozwiązać leczeniem odpowiednimi preparatami?

CZYTAJ WIĘCEJ

Co wywołuje ból

Zobacz jakie zmiany zachodzą w stawie kolanowym w związku z chorobą zwyrodnieniową.

CZYTAJ WIĘCEJ

Zwyrodnienia stawów

Obejrzyj wypowiedź eksperta.

CZYTAJ WIĘCEJ